Schaalbaarheid: 4 cruciale tips voor een EGHT schaalbaar bedrijf

De schaalbaarheid van je bedrijf is zoiets als het gemak waarmee je kunt voldoen aan een toenemende vraag naar je producten of diensten.

Zuivere schaalbaarheid betekent dat je voor je groei niet gebonden bent aan tijd, capaciteit en ruimte. Praktisch betekent schaalbaarheid vooral dat je bedrijf erin slaagt om snel te groeien wanneer de markt er klaar voor is, de vraag toeneemt of wanneer je nieuwe markten aanboort.

Het is niet makkelijk om als bedrijf scalable of schaalbaar te worden. Toch is een bepaalde mate van schaalbaarheid nodig om te kunnen groeien als onderneming.

Het loont dus de moeite om te bekijken waar jij nog beter kunt doen. Om je op weg te helpen, zet ik graag 4 cruciale tips op een rij voor een betere schaalbaarheid.

4 tips voor een schaalbaar bedrijf

1. Een duidelijke visie

Een duidelijke visie over waar je bedrijf voor staat en waar je naartoe wil is cruciaal voor de schaalbaarheid van je onderneming. Deze visie heeft immers een grote impact op de beslissingen die je onderweg neemt.

Een heldere visie zorgt er bijvoorbeeld voor dat je focust op de juiste producten of diensten en dat je op de juiste momenten investeert in innovatie.

Een scalable bedrijf legt zijn visie zo vroeg mogelijk vast en houdt steeds een blik op de toekomst. Wil dat zeggen dat het niet loont om later nog aan je visie te timmeren? Tuurlijk niet. Maar een goede visie van bij de start kan je wel heel wat kosten en moeite besparen.

Een goede visie helpt je bijvoorbeeld om het juiste personeel aan te werven. En net dat is weer een erg belangrijk aspect voor je schaalbaarheid.

2. Het juiste personeel

Een schaalbaar bedrijf moet snel kunnen groeien. Het is daarom belangrijk om niet enkel voldoende personeel, maar ook en vooral het juiste personeel aan te werven.

Een doordachte visie voor jouw onderneming bepaalt de bedrijfscultuur en helpt zo bij het bepalen welke kandidaten daar het beste bij passen. Wie enthousiast is over jouw bedrijf, zal immers beter werken, langer blijven en mee jouw visie uitdragen.

Schaalbaarheid betekent ook dat je nadenkt over een goed personeelsbeleid. Welke eigenschappen zijn cruciaal voor jouw personeel? Hoe verlopen de sollicitatieprocedures? Hoe zorg je voor een vliegende start voor nieuwe collega’s? En hoe zorg je dat ze bij je bedrijf blijven?

Je kijkt dus best voldoende vooruit: je wil op dat ene cruciale moment immers al een topteam hebben dat klaarstaat voor de uitdaging (en niet nog op zoek moeten gaan naar capabele mensen).

3. Jouw rol als leidinggevende

Als ondernemer start je vanuit de liefde voor een product, een dienst, een vak. Zolang je onderneming klein blijft, blijf je meestal zelf heel wat tijd investeren in de uitvoering.

Naarmate je bedrijf gaat groeien, zal je echter die uitvoering steeds meer moeten loslaten en delegeren aan je team, terwijl jij je gaat bezighouden met dingen als leidinggeven en strategie.

Het helpt natuurlijk enorm als je voldoende geïnvesteerd hebt in een sterk team en een uitstekend personeelsbeleid. Maar daarnaast is jouw houding als bedrijfseigenaar ook erg belangrijk voor je schaalbaarheid.

Als je schaalbaar wil zijn, zal je dingen moeten leren loslaten en moeten leren delegeren. En je zal meer aan je business moeten gaan werken dan in je business.

4. Standaardiseren en automatiseren

Last but not least: voor een goede schaalbaarheid moet je je producten zo veel mogelijk standaardiseren. Dat maakt het mogelijk om je productie op te drijven met een beperkte stijging van je productiekosten. Ook automatisering kan helpen om meer te produceren en de kosten te drukken.

Ook diensten kan je trouwens standaardiseren. Leg protocollen vast en train je personeel, zodat je diensten steeds voldoen aan dezelfde kwaliteit.

Verder is het voor je schaalbaarheid een goed idee om zoveel mogelijk processen binnen je organisatie te standaardiseren en te automatiseren. Denk aan customer service, salesprocessen, facturatie… Op deze manier verspreid je best practices.

Tenslotte is een goede documentatie van al deze processen essentieel om een goede kennisoverdracht te verzekeren.

Is schaalbaarheid een vereiste voor elk bedrijf?

Scalable zijn heeft veel voordelen voor een bedrijf: een focus op schaalbaarheid kan ervoor zorgen dat je snel kan groeien en kan inspelen op de markt. Maar volledige schaalbaarheid is soms een illusie.

Niet elk product kan bijvoorbeeld volledig gestandaardiseerd worden en je zal er niet altijd in slagen om de juiste mensen aan te werven en te trainen op exact het juiste moment. Een gezonde houding is ernaar streven om scalable te zijn waar en wanneer dat mogelijk is.

Wil je EGHT schaalbaar worden?

Ik hoop dat je deze tips kunt gebruiken om je bedrijf verder te laten groeien. Gaat dat toch niet vanzelf of heb je plots saleshanden te kort, dan staan onze EGHTe sales experts te springen om je te helpen. Contacteer ons meteen voor meer informatie.

Commentaar post

Your email address will not be published. Required fields are marked *