Sales via LinkedIn: hoe doe je dat? 9 tips voor LinkedIn sales-succes.

Sales zijn cruciaal voor elk bedrijf. We kunnen ons daar natuurlijk allemaal iets bij voorstellen, maar er zijn nog steeds heel wat mogelijkheden om je sales te boosten waar veel ondernemers en salesprofessionals niet spontaan aan denken.

Heb jij al eens nagedacht over sales via LinkedIn? Zo nee, lees dan maar meteen verder. Maar ook wie wel al druk bezig is met sales via LinkedIn leert vast iets bij uit onze 9 tips voor LinkedIn sales-succes.

9 tips voor LinkedIn sales-succes

1. Een volledig ingevuld gebruikersprofiel

First things first: LinkedIn sales-succes start bij een professioneel ingericht gebruikersprofiel. Zorg er in de eerste plaats voor dat je je gebruikersprofiel volledig invult, inclusief een professionele foto in hoge kwaliteit.

Tip: gebruik dezelfde foto op al je sociale mediaprofielen. Consistentie en herkenbaarheid zijn nu eenmaal belangrijk!

Heel belangrijk: vul al je contactgegevens in. Dat betekent je professioneel e-mailadres, je werkadres (indien relevant) én je telefoonnummer. De nadelen van dat laatste wegen echt niet op tegen de voordelen.

2. Een professioneel gebruikersprofiel dat de aandacht trekt

Zorg er ook voor dat jouw gebruikersprofiel een professionele uitstraling heeft. Vertel bijvoorbeeld in je headline wat jij voor mensen kan doen om hun aandacht te trekken. Op die manier vergroot je de kans dat mensen doorklikken op jouw profiel en dus ook de kans op sales via LinkedIn.

Eenmaal mensen jouw profiel openen, zien ze jouw samenvatting. Ook die draagt bij tot het succes van jouw sales via LinkedIn. Tenminste áls je ze slim opstelt: potentiële klanten zijn immers niet geïnteresseerd in jouw cv. Vertel hen liever meer over wat jij voor hen kan doen.

Sales via LinkedIn - LinkedIn profiel - Imke

3. Verhoog de vindbaarheid van jouw gebruikersprofiel voor potentiële klanten

Het lijkt een open deur, ik weet het, maar het is erg belangrijk dat potentiële klanten jouw gebruikersprofiel kunnen vinden als je meer sales via LinkedIn wilt. Je zorgt er dus best voor dat jouw profiel zo hoog mogelijk wordt weergegeven in de zoekresultaten van je prospecten.

Hoe je dat doet? Simpel: kruip in de huid van jouw potentiële klanten en denk na over welke zoekwoorden zij gebruiken wanneer ze zoeken naar datgene wat jij te bieden hebt. Onthoud daarbij wel dat mensen op LinkedIn vooral ook zoeken naar jobtitels.

Probeer dus om één of enkele jobtitels te laten terugkomen op je profiel, maar zorg er wel voor dat het titels zijn waar jouw klanten naar zoeken. Mensen die een salestraining willen krijgen, gaan niet op zoek naar een ‘business owner’ maar wel naar een ‘sales coach’ of ‘sales expert’.

4. Bouw actief je LinkedIn-netwerk uit

Ook al doe je je best om je vindbaarheid te verhogen, jouw profiel wordt enkel gevonden door mensen die in de eerste, tweede of derde graad met jou verbonden zijn of die lid zijn van eenzelfde LinkedIn groep. Heb je weinig connecties, dan zullen weinig mensen jou vinden en zal je weinig sales via LinkedIn binnenhalen.

Bouw dus actief je netwerk uit en maak op regelmatige basis connecties met klanten, leads en persoonlijke contacten of met mensen die interessant zijn voor jouw business. Ga voor die laatste ook eens snuffelen in de connecties van jouw connecties: je zal versteld staan van hoeveel potentiële LinkedIn sales leads je hieruit kan halen.

Wie je ook uitnodigt: stuur steeds een gepersonaliseerde boodschap. Ken je elkaar niet zo goed, herinner de persoon die je aanschrijft er dan aan hoe jullie elkaar kennen, wat de connectie is.

5. Houd contact met je nieuwe connecties

Heeft iemand jouw verzoek aanvaard? Stuur hen dan een persoonlijk bericht om hen te bedanken. Ook een korte tijd later kan je opnieuw een bericht sturen. Op die manier laat je jullie connectie niet “koud” worden.

Heb jij een stukje content waarmee je hen mogelijk kan helpen – een blog post of een interessant artikel? Stuur hen dan gerust een link. Maar het is wel belangrijk om geen reclame te maken.

Leer je connecties kennen en maak een positieve eerste indruk, maar vraag in dit stadium nog niets terug. Zoals alle sales, vragen succesvolle sales via LinkedIn voldoende tijd.

Neem ook eens een kijkje bij de LinkedIn-groepen waar je nieuwe connecties deel van uitmaken en word lid van de groepen die voor jou interessant zijn als doelpubliek. Ook op deze manier kan je contact houden met potentiële klanten, of ze nu connecties zijn of niet.

6. Leg contact via InMail zonder eerst een connectie te worden

Heb je een premium account? Dan kan je met InMail ook een bericht sturen naar personen van wie je (nog) geen connectie bent. InMail is op die manier zo’n beetje het alternatief voor koude sales via LinkedIn.

Denk na over welke titels en functieomschrijvingen jouw ideale klanten gebruiken om zichzelf te beschrijven en ga op zoek naar deze personen. Premium members hebben toegang tot een uitgebreidere zoekfunctie.

Ook voor InMail geldt dat je best niet te agressief reclame maakt, al zal je natuurlijk wel op de proppen moeten komen met een reden waarom je iemand contacteert.

7. Maak een LinkedIn-bedrijfspagina

Je gebruikersprofiel is jouw persoonlijke profielpagina, maar als bedrijf doe je er ook goed aan een toegewijde bedrijfspagina te maken. Op je bedrijfspagina kan je kort iets vertellen over je bedrijf, maar verder is het vooral een middel om in dialoog te gaan met je doelpubliek.

Voor betere sales via LinkedIn houd je je bedrijfspagina best zo levend mogelijk: deel updates over nieuwe producten of diensten, deel blogs en andere content van op je website over interessante topics en engageer je doelpubliek om die verder te delen, …

Ook hier geldt: probeer in de eerste plaats om je volgers te helpen en hen zo te engageren. Rechtstreeks je producten of diensten proberen verkopen is hier niet aan de orde. Denk inbound marketing en inbound sales!

Trouwens, volg jij EGHT al via LinkedIn? 😉

Sales via LinkedIn - LinkedIn profiel - EGHT

8. Gebruik de sales navigator

De Sales Navigator is een betalend abonnement om aan sales te doen via LinkedIn. Via dit platform krijg je tal van mogelijkheden om je LinkedIn sales een boost te geven.

Om te beginnen krijg je net zoals bij een Premium Abonnement een beperkt aantal InMails die je kan versturen naar mensen waarmee je niet geconnecteerd bent.

Je krijgt verder toegang tot geavanceerde zoekopdrachten, krijgt meldingen en aanbevelingen over nieuwe matches, kan lijsten bijhouden met prospecten en leads, …

Klik hier om de verschillende mogelijkheden te vergelijken.

9. Boost je LinkedIn sales via advertenties

Op LinkedIn kan je op verschillende manieren adverteren. Je kan bijvoorbeeld gesponsorde berichten in de tijdlijn van je doelpubliek laten plaatsen. Op die manier vergroot je je bereik en bouw je klantrelaties verder uit.

Je kan hierbij automatische lead generation forms gebruiken om de informatie van prospecten automatisch op te halen op hun profiel zodra zij je advertentie openen.

Een andere manier om je sales via LinkedIn te boosten, is het verzenden van gesponsorde InMails. Ook hiermee richt je je pijlen op een specifiek doelpubliek. Het voordeel van dit soort advertenties is dat de gesponsorde berichten enkel worden verstuurd aan gebruikers die op dat moment online zijn.

Adverteren via LinkedIn is snel, eenvoudig en effectief. Je kiest ook zelf voor welke acties je betaalt: per klik (voor meer leads), per 1000 impressies (voor meer brand awareness) of per afgeleverde InMail (voor meer gekwalificeerde leads).

EGHTe sales gaan offline verder

Je leest het: er zijn heel wat waardevolle tools en mogelijkheden om je sales via LinkedIn een boost te geven. Maar voor de meeste bedrijven gebeurt de omschakeling van prospect naar klant nog steeds offline. Overtuig je LinkedIn-prospecten dus om ook eens offline in gesprek te gaan.

Lukt je dat moeilijk of heb je niet voldoende tijd om van online prospecten klanten te maken? Onze sales- en marketingconsultants helpen je graag om je bedrijf naar een volgend niveau te tillen. Zo krijg jij de zuurstof die je nodig hebt om weer te doen waar je goed in bent: ondernemen en genieten van je werk en de dingen naast je werk.

Ben jij op zoek naar een goede sourcing partner om je bedrijf te laten groeien en meer te verkopen? Contacteer EGHT. Ik bekijk graag wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Vragen of interesse? Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.

Commentaar post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *