9 problemen waar ondernemers van wakker liggen. Jij ook?

Bij EGHT zijn we erg begaan met de typische problemen van ondernemers. We vroegen ons dan ook af waar ondernemers vandaag de dag van wakker liggen. Wat zijn hun grootste zorgen?

Na een snelle rondvraag kregen we een duidelijk antwoord op deze vraag. Hieronder ontdek je onze top 9 problemen waar ondernemers mee worstelen en tips om ze te vermijden of te verhelpen.

Kan jij je vinden in onderstaand lijstje? Waar lig jij zoal wakker van als ondernemer?

9 problemen waar ondernemers van wakker liggen

1. Tijd vrijmaken voor strategie, innovatie en opleidingen

Als ondernemer moet je je bedrijf op een unieke manier in de markt zetten om competitief te blijven. Bovendien moet er een duidelijke langetermijnvisie en –strategie zijn: bedrijfsdoelen.

Heel veel ondernemers beseffen dat, maar heel weinig ondernemers nemen bewust de tijd om na te denken over hun strategie, visie en innovatie op lange termijn en om opleidingen te volgen.

Kortetermijnproblemen en dagdagelijkse issues nemen de bovenhand, terwijl je met een duidelijke langetermijnstrategie net ook gerichtere en bewustere keuzes maakt op korte termijn.

Geldt dit ook voor jou? Plan dan bewust tijd in om na te denken over je strategie en innovatie. Anders komt het er toch niet van! Brainstorm over nieuwe ideeën en bepaal welke ideeën je gaat uitvoeren en wanneer.

2. Goed personeel vinden

Goed personeel vinden is een probleem voor alle ondernemers en bedrijven. Vind je goed personeel? Dan moet je er ook nog eens voor zorgen dat ze bij je willen blijven zonder dat de concurrentie ze afsnoept.

Hoe? Investeer in je team. Zorg voor een aangename bedrijfscultuur en blijf investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Deze vragen kunnen je daarbij helpen.

Een goede bedrijfscultuur zorgt er ook voor dat je team met plezier werkt, en een team dat graag werkt presteert beter en levert betere producten, diensten en service af.

Bedenk: jij bent de kapitein, de sturende kracht achter de bedrijfscultuur van je organisatie. Wees dus een voorbeeld voor iedereen en zorg zelf voor de cultuur die je wenst.

3. Nieuwe klanten vinden en bestaande klanten houden

Klanten zijn je bron van inkomsten, en daardoor meteen ook een grote kopzorg: hoe trek je nieuwe klanten aan en hoe behoud je bestaande klanten (vaak een stuk goedkoper)?

Klanten komen en gaan. Je moet dan ook voortdurend op zoek naar nieuwe klanten om te vermijden dat je zonder valt of te afhankelijk wordt van enkele grote klanten.

Ga waar je klanten zijn. Zijn ze online? Komen ze naar specifieke beurzen? Probeer je klanten zo goed mogelijk te definiëren en in te spelen op hun behoeften.

Leg bestaande klanten ook in de watten met een klantvriendelijke opvolging, service en aftersales. Denk daarbij steeds vanuit je klant, wees bereikbaar en volg goed op wat je klanten nodig hebben en hoe je hen kunt (blijven) verder helpen.

4. Concurrentie te slim af blijven

Is er veel concurrentie binnen je sector van bestaande of nieuwe spelers? Dan is het extra belangrijk om je strategie scherp te blijven stellen en je onderneming te blijven ontwikkelen.

Verder moet je je klanten centraal blijven stellen om de concurrentie een stap voor te blijven. Rust niet op je lauweren, maar zoek constant nieuwe manieren om te blijven verbeteren.

Veel concurrentie biedt natuurlijk ook mogelijkheden. Bestudeer je concurrenten en ga na wat ze goed doen en voorkom wat ze niet goed doen. Hoe kan jij je onderscheiden?

5. Administratie bijhouden

Als ondernemer verdrink je vaak in administratie, vaak ten koste van “belangrijkere” zaken zoals strategie en innovatie. Zo kan jij je niet met de essentie van de zaak bezig houden: je business uitbouwen tot een succes.

Bekijk daarom welk deel van je administratie je zelf wenst te doen of moet doen en welk deel je kunt uitbesteden aan interne of externe experts.

Een goede (!) boekhouder, bijvoorbeeld, kan je niet alleen veel tijd, maar ook stress en kopzorgen besparen.

6. Liquiditeit bewaken

Omzet halen is belangrijk, maar als ondernemer moet je de liquiditeit van je bedrijf ook in de gaten houden om aan al je lopende betalingsverplichtingen te kunnen blijven voldoen.

Bereid je dan ook goed voor op “krappe” periodes. Maak een duidelijke liquiditeitsprognose waaruit blijkt wanneer er mogelijke tekorten zullen ontstaan.

Bekijk met je boekhouder of administratieve medewerkers hoe je ervoor kunt zorgen dat je liquide middelen voorbereid zijn op grote uitgaven en reserveer hier tijdig het geld voor.

7. Belastingen opvolgen

Tja, belastingen en België. Goede vrienden! Het hoort er helaas bij, en de kopzorgen ook: je administratie bijhouden, juist inbrengen, formulieren correct en tijdig indienen, etc.

Ook hier is je boekhouder je vriend. Zo’n externe expert heeft vaak een betere kijk op de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van wet- en regelgeving. Zo ben je steeds mee en vermijd je administratieve boetes of onverwachte kosten.

8. Wanbetalers opvolgen

Je werkt hard voor je geld, dus daar moet je ook voor beloond worden. Helaas is die beloning niet voor iedere klant een prioriteit, omdat ze nonchalant zijn, financiële problemen hebben, enz.

Dek jezelf steeds goed in tegen wanbetalers in al je documenten, contracten en offertes. Zorg er ook voor dat je wanbetalers goed opvolgt, anders kom je mogelijk zelf nog in de problemen!

Stel een schema op waarin je bepaalt wanneer je betalingsherinneringen uitstuurt en/of klanten telefonisch op hun verplichtingen wijst.

9. Work-life balance bewaken

Is er tussen al dat ondernemen door nog tijd voor je gezin, vrienden en familie? Dat moet! Voorkom dat de balans te veel overhelt. Uiteindelijk heb JIJ de regie in handen:

  • plan tijd in voor sport, ontspanning en familie
  • scheid werk en privé
  • neem je pauzes, avonden en weekends
  • besteed huishoudelijk werk uit als het je meer tijd voor leuke zaken kan opleveren
  • ga op vakantie en laat het werk thuis
  • enz.

Moet lukken!

Wil je meer klanten en meer verkoop? EGHT kan je helpen!

Bij EGHT kunnen we je natuurlijk niet met alle bovenstaande problemen helpen, maar…

onze sales consultants helpen je wel graag verder met meer klanten, betere cijfers, een heldere visie en praktische ondersteuning zodat jij weer EGHT kan zijn!

Vragen of interesse? Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie! Dan bekijken we samen hoe we je salesproblemen voorgoed van je lijstje kunnen schrappen.

Commentaar post

Your email address will not be published. Required fields are marked *