9 gezondheidstips voor drukbezette ondernemers

“Morgen begin ik.” Ik hoor het zo vaak zeggen, of het nu om sporten, gezond eten of stoppen met roken gaat. Vergeefs uiteraard. Het resultaat is vaak een beginnende pens of een gezonde rokershoest en misplaatste blijdschap als je de top van de trap haalt.

Drukbezette ondernemers plaatsen hun bedrijf vaak eerst en hun gezondheid één of enkele treden lager. Ik begrijp dat vol-le-dig, maar het is zonde. Want je lichaam is je tempel. Als je gezond bent, dan voel je je beter, maak je een betere indruk en presteer je beter.

Wil je morgen EGHT beginnen? Volg dan deze 9 gezondheidstips voor ondernemers.

9 gezondheidstips voor ondernemers

1. Adem

Adem. Klinkt onnozel, he? Ik weet het. Maar… hoe adem jij? Adem jij juist? Of in korte trekjes? Een goede ademhaling:

  • vermindert stress, angst en onrust,
  • verbetert je hartritme en stabiliseert je bloeddruk,
  • verbetert je slaap,
  • vergroot je focus en concentratievermogen,
  • brengt je emotioneel en mentaal in balans,
    en heeft tal van andere voordelen voor je algemene gezondheid.

Let dus bewust op je ademhaling! Adem diep en ontspannen in en uit vanuit je buik, niet vanuit je borst. Plan desnoods ademhalingsoefeningen of yoga-sessies in.

2. Scheid werk en privé

Laat het werk op het werk. Dat geldt voor de meeste professionals, maar nog meer voor ondernemers.

Aangezien jij aan het roer zit van je bedrijf en de richting die het bedrijf uitgaat stuurt, heb je wellicht meer stress dan eender wie binnen je organisatie.

Ga er dan ook voor de volle 110% voor tijdens de werkuren, maar stel duidelijke grenzen om privé en business gescheiden te houden. De boog kan niet altijd gespannen staan.

Af en toe overwerken kan en mag en is onvermijdelijk, maar neem je avonden, je weekends, je vakantie – zelfs je middaglunch! – en doe vooral wat je graag doet tijdens die vrije tijd. Vergeet daarbij zeker je familie en vrienden niet. Socializen, lachen en relaxen zijn sterke medicijnen!

Hoe sterk je ook denkt te zijn: ook jouw batterij moet opladen. Anders zal je de gevolgen snel merken, van griep tot burnout. Bovendien zit je al snel minder fris en productief op je werk met meer stress. Een negatieve spiraal waar je maar moeilijk uitkomt!

3. Plan sport en beweging in

Bewegen is gezond. Het maakt ons hoofd leeg, geeft energie en maakt ons productiever en stressbestendiger.

Neem het van mij aan: als je het niet inplant, dan komt het er niet van hoor. “Nog één mail.” Maak het jezelf maar wijs. Uiteindelijk zit je een hele avond zonder beweging voor je pc.

Probeer minimaal 3 à 4 sessies van 30-60 minuten beweging per week te plannen, bij voorkeur ’s ochtends voor je werk, tijdens de middagpauze of vroeg op de avond. Ik doe dat ook. Het is niet altijd gemakkelijk, maar je voelt je er al snel veel beter door.

Maak van beweging ook de standaard in al wat je doet: neem de trap, niet de lift, kies voor een actieve lunchpauze, ga even langs bij je collega in plaats van (weeral) te mailen, enz.

Extra tip: 1 à 2 uur gewerkt? Kom eens achter je bureau vandaan en doe 1 tot 5 minuten aan “planking” (Neem een pomp-houding aan zonder effectief te pompen). Deze oefening doet wonderen voor je core, armen, buikspieren en houding.

Kun je dit niet overdag (OK, naast je bureau “planken” ziet er vreemd uit), doe het dan ’s avonds voor de tv of voor het slapengaan. No pain no gain!

4. Train thuis

Is jouw voornaamste excuus dat je geen tijd hebt om te sporten? 20 minuten rijden naar de fitness, 60 minuten sporten, 15 minuten douchen en omkleden en weer 20 minuten naar huis?

Sport dan thuis!

Rij naar huis, ga een rondje joggen of fietsen, kruip op je hometrainer of train wat met gewichten, douche en klaar!

Of fiets naar je werk?

Jep. Zo simpel kan het zijn.

5. Zorg voor een aangename werkplek

Je spendeert heel wat uren aan je bureau of op je werkplek. Wees je dan ook heel bewust van hoe je die ruimte inricht. Je werkomgeving en werkhouding hebben immers een sterke impact op je gezondheid, tevredenheid én motivatie.

Koop bijvoorbeeld ergonomische kantoormeubelen zoals verstelbare stoelen en bureautafels en zorg ook voor voldoende lichtinval en ventilatie.

Creëer ook een positieve sfeer met een likje verf, een leuk ornament of een stel kamerplanten. Kleine veranderingen hebben vaak een grote impact!

6. Werk staand

Het gaat niet goed met de evolutie van de mens. Nee. We zijn van ‘homo erectus’ naar ‘homo sedens’ aan het gaan: de zittende mens.

Je rijdt met de auto of trein naar het werk, ploft neer in je bureaustoel, eet zittend, kijkt zittend tv en kruipt je bed in. Eat. Sit. Work. Repeat.

Werk daarom af en toe staand, of hou een staande of wandelende meeting. Als je staat, pomp je 10 keer zoveel bloed rond in je lichaam en moet je lichaam harder werken. Mensen die af en toe staand werken zijn gelukkiger, energieker en productiever dan zittende collega’s.

7. Eet zo gezond mogelijk en drink voldoende water

Gezond eten is één van de makkelijkste manieren om snel een gezonder leven te leiden. Probeer daarom steeds een gezonde maaltijd mee te nemen naar kantoor in de plaats van uit eten te gaan of iets te bestellen.

Geen inspiratie? Thuisbezorgservices zoals HelloFresh, Marley Spoon en Smartmat besparen je heel wat tijd en kopzorgen. Zwak momentje? Of gewoon nog honger? Zorg dat je altijd een gezonde snack bij de hand hebt. Gezondigen, heet dat dan (ik heb het woord zelf niet uitgevonden :-)).

Drink ook voldoende. Dehydratie zorgt voor slechtere prestaties, snellere vermoeidheid en hoofdpijn. Zorg ervoor dat er altijd een fles water in je buurt staat.

Vervang je cola of limonade ook door water. Daardoor krijg je veel minder slechte suikers binnen en verlies je al heel wat gewicht.

Beperk ook je tassen koffie tot 2 à 3 per dag. Koffie met mate is goed voor je gezondheid, te veel koffie kan nare bijwerkingen hebben: angstgevoelens, rusteloosheid en slapeloosheid.

PS Moeten we hier nog vermelden dat roken slecht is voor je gezondheid?

8. Slaap voldoende

Als je iedere dag op hetzelfde moment naar bed gaat en op hetzelfde moment opstaat dan gaat de interne klok van je lichaam ook iedere dag op hetzelfde moment een vaste hoeveelheid slaap verwachten. Plan het desnoods in!

Voldoende nachtrust haalt de stress uit je lijf, maakt je productiever en gelukkiger. Waak dan ook over je slaaproutine. Probeer iedere nacht 7 à 8 uur te slapen.

Hou je smartphone of tablet ook ver uit de buurt van je bed. Het blauwe licht verstoort je nachtrust. “Maar Bart, da’s m’n wekker?” Koop een wekker…

Kan je de slaap niet vatten? Dan is er nog steeds zoiets als een goed boek, magazine of podcast. Old school! Remember: geen schermen in of in de buurt van je bed!

Extra tip: zet in het weekend niet altijd een wekker, maar slaap tot je lichaam aangeeft dat je bijgebeend bent.

9. Omring jezelf met positieve mensen en delegeer

Omring jezelf met positieve mensen, op het werk en in je privé, en delegeer of roep wat externe hulp in, ook op het werk en in je privé. Positieve mensen brengen je aan het lachen en houden je mentaal scherp, gemotiveerd en opgewekt.

Werktaken en huishoudelijke taken delegeren of een externe expert erbij halen zorgt dan weer voor meer ademruimte, meer rust, minder stress en meer focus.

Wil jij een gezonde ondernemer zijn?

Ben jij altijd met je zaak bezig? Heb je geen of nauwelijks tijd voor je gezondheid, gezin of hobby’s? Dan kunnen we je helpen. EGHT!

Onze sales- en marketingconsultants helpen je graag om je bedrijf naar een volgend niveau te tillen. Zo krijg jij de zuurstof die je nodig hebt om weer te doen waar je goed in bent: ondernemen en genieten van je werk en de dingen naast je werk. En dat in goede gezondheid natuurlijk!

Interesse? Contacteer ons vrijblijvend.

Commentaar post

Your email address will not be published. Required fields are marked *