6 eigenschappen van een goede sales professional voor jouw bedrijf

[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]

6 eigenschappen van een goede sales professional - EGHT Betere Sales

Een salespersoon kan de groei van je bedrijf maken of kraken, maar een goede sales professional kiezen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is ook geen beslissing waar je licht over kan gaan.

Wij kunnen het weten (het is onze specialiteit). EGHT ondersteunt ondernemers dag in dag uit met talentvolle salesconsultants via project sourcing om hen zo te ontzorgen en hun sales een boost te geven op korte of lange termijn.

Ben jij op zoek naar een goede sales, maar weet je niet waar te beginnen? In dit artikel ontdek je 6 eigenschappen van een EGHTe sales professional en waarom deze eigenschappen belangrijk zijn voor de sales van jouw bedrijf. Waar je zo’n sales vindt? Bij EGHT natuurlijk! 😉

6 eigenschappen van een goede sales professional

1. Een goede sales professional verkoopt geen producten, maar oplossingen

Als ondernemer ben je – hopelijk – enthousiast over de producten die je ontwikkelt en aanbiedt. Goede reflex, maar weet je wat? Jouw doelpubliek geeft niets om jouw producten.

Waar geven ze wel om? Antwoorden op hun vragen. Oplossingen voor hun problemen. Vervulde wensen, dromen en behoeften. Als je hen daarmee helpt, dan zullen ze je producten kopen.

Een goede sales beseft dit en begrijpt dat de aankoop van een product afhangt van hoe mensen zich voelen bij dit product, wat ze ermee kunnen bereiken en welke problemen het oplost. Hij of zij verkoopt de oplossing, niet het product.

2. Een goede sales professional zorgt voor dialoog en stelt de juiste vragen

Een salesgesprek mag nooit een monoloog zijn. Het is al-tijd een dialoog, tweerichtingsverkeer. Als je sales tijdens zijn salesafspraken en gesprekken een presentatie afratelt over je producten en hoe fantastisch ze wel niet zijn, dan kost je dat veel klanten.

Een goede sales stelt daarentegen gerichte vragen om potentiële klanten uit hun tent te lokken. Als je ook nog eens de juiste vragen op de juiste manier stelt, dan zal je weinig energie moeten steken in het verkopen zelf.

Je sales leert op z’n minst al veel over wat je prospects verwachten of wensen van je product. Op die manier kan hij of zij tijdens de presentatie – of een volgend gesprek – specifiek focussen op die zaken die voor hen de doorslag zullen geven voor een aankoop.

Gerichte vragen hebben dus 3 grote voordelen:

  • Je sales ontdekt of er een goede match is tussen prospect en product.
  • Je sales leert de doorslaggevende features of voordelen van je prospects kennen zodat je je pitch kunt verfijnen.
  • Je sales laat je prospects praten over de voordelen van je product en wat zij hiervan denken, zo kom je als bedrijf veel minder ‘sales-y’ over.

Maar als sales moet je dit type vragen kunnen aanvoelen en stellen natuurlijk! Een talent dat je niet mag onderschatten.

3. Een goede sales professional is resultaatgericht en heeft de juiste drive om doelen te bereiken

De beste sales professionals weten precies wat ze willen bereiken (en tegen wanneer) zodat ze al hun salesactiviteiten kunnen inplannen in functie van deze targets.

Dat vergt focus, een gezonde dosis zelfmotivatie, organisatieskills en het vermogen om ambitieuze, maar haalbare doelen te stellen. Succesvolle sales professionals stellen bovendien doelen voorop die hen als individu én als professional laten groeien.

Tot slot hebben goede sales professionals een gezonde, gebalanceerde drive. Ze zijn niet te gedreven, want dat kan ervoor zorgen dat ze te weinig rekening houden met de echte behoeften van de klant (om toch maar hun targets te halen).

Zijn ze te weinig gedreven? Dan missen ze kansen om hun doelen te bereiken, raken ze achterop en dragen ze niet bij aan de groei van de organisatie.

4. Een goede sales professional heeft een langetermijnvisie en bouwt duurzame relaties uit

De meest effectieve sales professionals weten hoe ze moeten omgaan met een grote variëteit aan klanten en ze zijn flexibel en veelzijdig genoeg om iedere specifieke klant zo goed mogelijk verder te helpen.

Klanten komen en gaan – dat is onvermijdelijk – maar de meest succesvolle salesmensen nemen nooit echt definitief afscheid van potentiële of ex-klanten. Ze proberen de draad weer op te pakken bij klanten die hen in het verleden afwimpelden en ze zijn ook steeds beschikbaar om klanten waaraan ze reeds verkochten bij te staan.

Effectieve salesmensen weten ook hoe belangrijk het is om vertrouwen en klanttevredenheid op te bouwen. Ze zijn dan ook je beste connectie met klanten en prospects. Ze volgen steeds op en onderhouden relaties voor de lange termijn. Langetermijnrelaties leveren immers vaak meer op dan eenmalige successen (vaak met minder tijd, budget en inspanning).

5. Een goede sales professional komt afspraken na, is duidelijk en altijd ter zake

Goede sales professionals zijn verantwoordelijk over de hele lijn, naar klanten toe en naar hun opdrachtgever toe. Ze komen steeds hun afspraken na en zijn duidelijk, professioneel en to the point in al hun communicatie.

Ze nemen verantwoordelijkheid voor zowel successen als mislukkingen, schuiven de schuld niet door in moeilijke situaties en nemen actie waar nodig.

6. Een goede sales professional kan zich in hoge mate inleven in de situatie van de klant

Verwar empathie niet met sympathie. Diepgaand inzicht hebben in de wensen en behoeften van je klanten is een zeldzaam maar bijzonder belangrijk talent binnen sales.

Om respect te verdienen en het vertrouwen van (potentiële) klanten te winnen, moet een goede salespersoon hun problemen echt kunnen doorgronden én een oplossing zoeken die hen ook echt helpt. Geen oplossing die de eigen targets vooruit helpt.

Kortom, een goede sales leest de emoties van de klant en begrijpt de sitiatie van de klant. Hij heeft een diepgaand begrip van de situatie. Daardoor voelt de klant zich in goede handen en op z’n gemak en schenkt hij meer vertrouwen aan het advies van de sales professional.

Bonustip: kies een EGHTe sales professional

Vond je dit artikel over de eigenschappen van een goede sales professional interessant? Alvast bedankt om dit te delen via jouw sociale netwerk.

Ben jij op zoek naar goede sales professionals om je bedrijf te laten groeien en meer te verkopen? Onze salesconsultants zorgen voor betere cijfers, een heldere visie en praktische ondersteuning.

Wij werken op basis van project sourcing (tijdelijke tewerkstelling van onze salesconsultants in je bedrijf). Interesse? Neem vrijblijvend contact op. Ik bekijk graag wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”center” background_image_as_pattern=”without_pattern” z_index=””][vc_column][button size=”big_large” target=”_self” hover_type=”default” text=”Neem contact op” link=”/contact/”][/vc_column][/vc_row]