Ben jij een slaaf van je smartphone? Tijd voor een digitale detox!

E-mail. Sms. Telefoon. GPS. Agenda. Sociale media. Apps hier, apps daar. Meldingen alom. Of je het nu wilt toegeven of niet: jij bent digitaal verslaafd. Al-tijd online. Al-tijd bereikbaar. De grote boosdoener? De smartphone:

  • Wist je dat 72% van de Vlamingen niet één uur zonder zijn smartphone kan?
  • 34,6% van de Vlamingen vindt zijn smartphone dan ook onmisbaar.
  • En 81% heeft zijn smartphone zelfs altijd bij.
  • We zitten gemiddeld maar liefst 3 uur per dag op onze smartphone en checken hem zo’n 88 keer.

Resultaat? Geen focus. Geen rust. Veel stress. Zero efficiëntie. En voor ondernemers geldt dat in het kwadraat.

Herkenbaar? Dringend tijd om wat af te kicken, zou ik zeggen. Kom, we gaan digitaal detoxen. ’t Is nodig. Hieronder geef ik je 9 tips om je smartphoneverslaving binnen de perken te houden.

Laat ons wel realistisch zijn: stoppen is een brug te ver, die mobiele dingen zijn bij momenten best nodig en nuttig! Maar drijf het niet te ver… met deze tips!

9 tips voor een effectieve digitale detox

1. Breng je smartphonegebruik in kaart

Een smartphone is een nuttig ding, voor heel veel werkgerelateerde of praktische zaken bijvoorbeeld. Maar zeg nu eens eerlijk: gebruik jij je smartphone altijd voor nuttige zaken? Ik dacht het niet, integendeel.

Ga daarom voor jezelf eens na hoeveel je je smartphone nu echt – maar dan ook écht – nodig hebt. Breng het in kaart, bijvoorbeeld met een app zoals Moment (ha-ha, ironisch, ik weet het, maar wel handig!). Schrijf het desnoods op. Zo krijg je een beeld van wanneer je je smartphone gebruikt voor nuttige zaken en wanneer niet. (Niet schrikken!) Schrap alle onnuttige smartphonemomenten uit je dag.

De belangrijkste stap om je smartphoneverslaving te minderen zit ’m vaak al in erkenning. Als je je bewust bent van de noodzaak om digitaal te detoxen, dan kun je extra gemotiveerd aan de slag. Doe dat stap voor stap en ga niet alles ineens schrappen. Dat werkt niet. Eén slechte gewoonte per keer. Denk duurzaam en structureel. Nooit cold-turkey digitaal detoxen!

Protip: Schrijf je ook zeker uit voor nieuwsbrieven die je al lang niet meer leest en verwijder apps die je niet meer gebruikt.

2. Geef aan wanneer je (on)bereikbaar bent

Mensen verwachten tegenwoordig dat je altijd online bent: collega’s, maar vooral ook vrienden en familie. Ze laten je niet met rust. Als je niet oppakt of niet meteen antwoordt dan krijg je dat ook fijntjes te horen. Op die manier is het moeilijk afkicken natuurlijk.

Dus: voed je omgeving een beetje op. Geef – duidelijk én op voorhand – aan wanneer en op welke manier je bereikbaar bent (tijdens de werkuren of in dringende gevallen) en wanneer niet (op vakantie, tijdens het weekend, enz.) en respecteer dit zelf ook. Mute je smartphone en laat je laptop thuis.

And last but not least: vertik het om jezelf daarover schuldig te voelen. Jij bepaalt hoe bereikbaar je bent, en dat moeten anderen accepteren. Je zult versteld staan van het feit dat de wereld gewoon blijft draaien, ook wanneer jij even offline bent. Straf he?

3. Koop een wekker

Neem jij je smartphone mee naar bed? Niet doen. Het blauwe licht van je smartphone zorgt ervoor dat je niet of minder goed slaapt. “Maar Bart, dat is mijn wekker?” Kan goed zijn, maar het is ook je tv, je gameboy, enz.

Koop een échte wekker, en laat je smartphone ’s nachts links liggen. En daar bedoel ik niet je nachtkastje mee, capish? Slaap is heilig. Gun jezelf je nachtrust.

4. Schakel meldingen uit en plan controlemomenten in

Veel mensen hebben FOMO –  Fear Of Missing Out. Dat is angst om meldingen of andere online gebeurtenissen te missen. Dat zorgt voor een voortdurend knagend gevoel. Gevolg? Je checkt je smartphone con-stant. Lekker geconditioneerd.

Schakel alle of alle afleidende meldingen op je smartphone uit, bijvoorbeeld nieuwe e-mails of sociale media berichten die binnenkomen. Die leiden je toch alleen maar af van datgene waar je mee bezig bent. Behoud je focus en gun je hoofd wat rust!

Check je mails en andere meldingen ook niet voortdurend, maar op vaste tijdstippen van de dag, bijvoorbeeld in de ochtend en in de late namiddag. Maak bewust tijd vrij om je mails te lezen, te beantwoorden en af te handelen. 3 keer per dag zou ruim voldoende moeten zijn!

Zorg er natuurlijk wel voor dat klanten of collega’s je in noodgevallen via andere kanalen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via telefoon of face-to-face.

En voor de waaghalzen: schakel je wifi uit in blokken van 30 minuten. Dat doet wonderen voor je focus en concentratie! Remember: wifi is nog steeds geen H2O.

5. Plan meer en beter

Een smartphone is vaak een laatste redmiddel als collega’s toch nog een vraag hebben of als er praktische zaken in de soep lopen. Resultaat? Meer mails, berichten en telefoongesprekken met brandende, prangende vragen. De oplossing? Plan alles beter in. Als je op voorhand alles goed regelt en voorbereidt en iedereen goed inlicht dan blijven de prangende vragen uit.

Gebruik je agenda ook niet enkel om afspraken met anderen bij te houden en praktische zaken te regelen, maar zet er ook een duidelijke planning in met alle to do’s (e-mails in bulk afhandelen bijvoorbeeld). Planning is essentieel om afleiding te voorkomen.

6. Ga voor focus en vermijd multitasken

Vraag jezelf af wat je wil bereiken binnen een specifieke tijd. “Wat wil ik bereiken tijdens deze meeting?” “Wat wil ik bereiken tegen het einde van deze voormiddag?” Focus je aandacht op die zaken en leg je smartphone resoluut opzij tot je je tijdsdoelen behaald hebt.

Vermijd multitasking. Hoe meer je je aandacht verdeelt over verschillende taken, hoe meer je focus verdeeld is, hoe slechter je productiviteit en efficiëntie en hoe groter de kans op fouten.

7. Geef je smartphone een vaste plaats na de werkuren

Hou je smartphone niet altijd bij de hand – zeker niet na de werkuren – maar geef hem een vaste plaats waar je hem sporadisch even kunt checken. Zo zit je niet uren op de pot door je Instagram te scrollen of mails te beantwoorden boven de kookpotten. En muten die handel!

8. Creëer offline zones en momenten

Baken zones en momenten af waarin je geen schermen toelaat: je bed, de wandeling naar je werk… Bewaak ook je ochtend- en avondroutine. Zo creëer je een buffer rond je slaap. Anders kan je smartphone je slaappatroon schaden.

Probeer naast je werk ook zoveel mogelijk “offlinetijd” te creëren. Plan verrijkende, positieve en kwalitatieve ervaringen in: lees een goed boek, spreek af met vrienden, sport…

Vind je het toch moeilijk om offline zones en momenten te respecteren? Gebruik dan een app zoals Freedom. Freedom blokkeert websites en applicaties die je afleiden tijdelijk wanneer jij dat nodig vindt.

9. Beperk avondwerk

Probeer avondwerk te vermijden. Het zijn niet je meest productieve uren en je hebt je rust nodig. Soms check je snel nog enkele mailtjes en plots is het uren later!  Als het écht dringend is dan moeten ze maar bellen.

Stel bijvoorbeeld telkens een out-of-office in wanneer je stopt met werken. Zo weet iedereen dat je je mails “pas” de volgende dag zult bekijken. Enkele uurtjes rust.

Vond je dit artikel interessant?

Vond je dit artikel over digitaal detoxen interessant en heeft het je EGHT geholpen? Alvast bedankt om dit te delen via jouw sociale netwerk.

Wil je een (nog) betere work-lifebalans? Meer ruimte om je bedrijf te laten groeien? Meer tijd investeren in de zaken die er EGHT toe doen?  Geef mij eens een belletje. Ik bekijk graag wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Commentaar post

Your email address will not be published. Required fields are marked *