Iedereen sales: hoe elke werknemer een rol speelt in het salesproces

Het zal je intussen wel opgevallen zijn dat de traditionele salesaanpak alleen niet meer voldoende is om klanten aan te trekken en te behouden. Potentiële kopers hebben steeds meer controle over de manier waarop ze een leverancier kiezen en beslissen. Zo speelt het contact met jouw bedrijf en medewerkers een essentiële rol binnen zo’n salesproces. Een aangename klantervaring kan immers een diepe indruk nalaten, en die ervaring begint al tijdens de eerste kennismaking met jouw medewerkers.

Of het nu gaat over sales-, customer service- of andere teamleden, ze dragen stuk voor stuk bij tot het genereren van inkomsten. Maar op welke manier leveren zij deze bijdrage juist en hoe kan jij een salescultuur creëren over alle departementen heen? We lichten enkele belangrijke aandachtspunten toe. 

Een salescultuur cultiveren voor alle werknemers

Om te beginnen is het belangrijk om te onthouden dat het succes van een bedrijf afhankelijk is van de inspanningen van alle departementen samen. Elke medewerker is dan ook rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken bij het salesproces. Ongeacht welke functie jouw medewerker heeft, hij of zij vertegenwoordigt je bedrijf en heeft als doel succesvol en klantgericht te handelen.

Met deze kennis in gedachten kan je een bepaalde salescultuur gaan ontwikkelen binnen je bedrijf, een die verder gaat dan enkel het salesteam. Door het stimuleren van positieve gesprekken omtrent klanten kunnen bijvoorbeeld nieuwe verkoopsideeën ontstaan waarmee sales aan de slag kan. Deze communicatie tussen werknemers over de werking van je bedrijf en hoe die verbeterd kan worden, resulteert in een gemeenschappelijke visie. Bedenk daarbij eens hoe projecten efficiënter uitgevoerd kunnen worden wanneer alle medewerkers op dezelfde golflengte zitten en naar hetzelfde doel streven. Bovendien zullen je werknemers steeds dezelfde positieve boodschap over je bedrijf doorgeven of ze nu in contact staan met de klant of met mensen buiten de werkomgeving. Nieuwe leads komen tenslotte van overal, niet enkel vanop de werkvloer en tijdens de werkuren. Deze eensgezindheid kan dus een grote impact hebben op het succes van je bedrijf.

Om een dergelijke boodschap en salescultuur te creëren, maken heel wat bedrijven gebruik van een ‘elevator pitch’. Dit is een positieve boodschap over je bedrijf die werknemers zouden meegeven aan een potentiële klant als ze een halve minuut zouden vastzitten in een lift. Het introduceren van een dergelijke pitch bij werknemers, zal ervoor zorgen dat elk van hen de werking van je bedrijf en hun rol daarin beter zal begrijpen. Op die manier zullen zij ook een consistente positieve boodschap over je bedrijf verspreiden en zo hun bijdrage leveren aan het salesproces.

Het belang van employee advocacy

Een andere belangrijke evolutie in sales die perfect hierop aansluit is employee advocacy. Dat houdt in dat medewerkers ingezet worden om samen de boodschap van het bedrijf of merk via social media te verspreiden op een authentieke manier. Nu, dat heel wat bedrijven steeds meer sociale netwerken gebruiken in hun marketingstrategie is duidelijk, maar employee advocacy heeft een andere impact op het doelpubliek.

Het is namelijk zo dat we aanbevelingen van collega’s, vrienden en familie vaak meer vertrouwen dan andere vormen van marketing. Een persoonlijk bericht van iemand die je kent op Facebook, LinkedIn of Twitter heeft vaak meer effect dan een algemene boodschap op de pagina van het bedrijf of merk waarvoor deze persoon werkt. Employee advocacy maakt het verhaal geloofwaardiger en toont de expertise en kennis van de werknemer. Wanneer je medewerkers actief zijn op social media, zijn ze immers op de hoogte van de laatste nieuwe ontwikkelingen en zullen ze deze kennis ook graag delen met anderen. De aanwezigheid van je bedrijf of merk op social media in combinatie met je werknemers als ambassadeurs kan dan ook voor heel wat nieuwe klanten zorgen. Sociale netwerken zijn tenslotte dé plek bij uitstek om mensen te bereiken en snel commerciële kansen te signaleren.

Wens je graag meer te weten over hoe je de salescultuur binnen jouw bedrijf kan verbeteren? Of ben je op zoek naar een professionele partner om je bedrijf te laten groeien? Neem dan snel contact op met ons! Onze EGHTe sales staan u graag bij met passend advies.

 

 

Categorieën:
Blog, Sales