9 eigenschappen van een goede sourcing partner

Slimme ondernemers doen lang niet alles zelf meer. Ze beseffen dat ze zich moeten concentreren op hun sterkte – hun core business – om succesvol te zijn en te kunnen groeien en kiezen daarom voor sourcing: ze laten zich bijstaan door externe specialisten voor zaken die buiten hun expertise vallen.

Sourcing kan een echte meerwaarde betekenen voor je bedrijf, op voorwaarde dat je een goede sourcing partner kiest die je bedrijf voorop plaatst én matcht met de juiste profielen. In dit artikel ontdek je 9 eigenschappen van een goede sourcing partner.

Dat maakt je keuze een pak eenvoudiger.

Succes!

1. Een goede sourcing partner leeft zich in in je bedrijf

De naam zegt het zelf: een sourcing ‘partner’ moet zich opstellen als partner en zich kunnen inleven in de sourcingstrategie.

Hij acteert op strategisch niveau en begrijpt waar jij als ondernemer naartoe wilt met je bedrijf. Pas dan kan de sourcing partner zorgen voor de juiste talenten.

Een goede sourcing partner stelt jouw bedrijf voorop, leeft zich in in jouw positie als ondernemer en zorgt voor de juiste mensen, op het juiste moment en op de juiste plaats.

2. Een goede sourcing partner is specialist in zijn vak, geen ‘cv-schuiver’

Maar al te vaak zijn sourcing partners “platte CV-schuivers”. Het doel heiligt de middelen om de vacature in te vullen. Als er maar geschoven kan worden!

Een goede sourcing partner kijkt daarentegen niet alleen naar het cv, maar selecteert vooral op basis van de ‘fit’ met de opdrachtgever. Een goede ‘match’ biedt de grootste garantie op succes.

Daarbij is het belangrijk dat een sourcing partner ‘up to date’ is als specialist en weet hoe hij talent moet herkennen en waar hij moet zoeken.

3. Een goede sourcing partner helpt je focussen op je core business

Te veel bedrijven willen alles zelf blijven doen en verliezen daardoor vaak veel tijd en focus. “Schoenmaker, blijf bij je leest!” hoor je vaak zeggen, maar ook in dit geval is het een waarheid als een koe.

Een goede sourcing partner ontzorgt jou en je bedrijf zodat jij jezelf kan focussen op je core business. Bovendien doen externe specialisten hetzelfde werk vaak sneller, (kosten)efficiënter en beter dankzij hun expertise, skills en ervaring!

4. Een goede sourcing partner kent jouw doelstellingen

Een sourcing partner die de wensen en doelstellingen van zijn opdrachtgever niet voorop plaatst is letterlijk doelloos bezig.

Die doelen zijn immers de rode draad tijdens de hele samenwerking, maken de samenwerking meetbaar en maken het mogelijk om succes te definiëren.

Een sourcing partner die doelgericht tewerkgaat zal het onderste uit de kan kunnen halen voor zijn klanten. Een partij die niet beseft wat er van haar verwacht wordt kan die verwachtingen ook niet deftig inlossen.

5. Een goede sourcingpartner mikt niet op ‘one shots’

Een goede sourcing partner streeft steeds naar een structurele oplossing en gaat samenwerkingen aan voor de lange termijn.

Een partner die betrokken is bij je bedrijf op lange termijn kan zich immers beter inleven in je bedrijf en in je visie op de toekomst zodat jouw bedrijf duurzaam kan groeien én blijven groeien.

Niemand is gebaat bij halfslachtige oplossingen of oplossingen die bedacht zijn vanuit een kortetermijnmindset.

6. Een goede sourcing partner investeert continu in zijn medewerkers

Sectoren en industrieën en natuurlijk ook hun politiek, juridisch, technologisch en economisch klimaat evolueren voortdurend. Om klanten zo goed mogelijk te blijven dienen, moeten goede sourcing partners mee evolueren.

Eén van de belangrijkste manieren waarop ze dat kunnen doen is investeren en blijven investeren in hun experts, hun kennis en hun skills.

Op die manier kunnen ze op ieder moment feilloos integreren in je organisatie en bovendien steeds de beste oplossing aanbieden die steeds rekening houdt met de context.

7. Een goede sourcing partner is communicatief en transparant

In iedere relatie is communicatie en openheid essentieel. Anders weet je niet waar je staat. Anders is er geen vertrouwen.

Een goede sourcing partner zorgt dan ook voor directe communicatie,  duidelijke feedback en voortgang over zijn project, als het goed gaat, maar ook als het slecht gaat. Eerlijkheid duurt het langst!

Ook niet onbelangrijk: bovendien houdt hij steeds de verschillende stakeholders op één lijn.

8. Een goede sourcing partner is verantwoordelijk voor oplossing én resultaat

Verantwoordelijkheid schept betrokkenheid. Een sourcing partner die zich niet verantwoordelijk voelt voor de oplossingen die hij aanbiedt en de resultaten die hij bereikt, is misschien meer bezig met z’n eigen business (en hachje) dan met de jouwe.

Een goede sourcing partner, daarentegen, voelt zich betrokken bij je business en verantwoordlijk voor de oplossingen en resultaten, als ze goed zijn, maar vooral ook als ze slecht zijn.

Hij neemt geen genoegen met middelmaat en stuurt accuraat bij waar en wanneer dat nodig is om de gewenste resultaten te bereiken. Uitmuntendheid is een mentaliteit en een manier van werken.

9. Een goede sourcing partner beheerst administratie én afhandeling

Samenwerken met een sourcing partner moet even vlot verlopen als samenwerken met interne medewerkers of andere partners. Administratie mag daarbij nooit een vertraging of struikelblok opleveren.

Een goede sourcing partner beheerst alle administratieve processen met betrekking tot de samenwerking en zorgt steeds voor een snelle, efficiënte en correcte afhandeling.

Op zoek naar een EGHT goede sourcing partner?

Vond je deze publicatie over de eigenschappen van een goede sourcing partner interessant en heeft het je EGHT geholpen? Alvast bedankt om dit te delen via jouw sociale netwerk.

Ben jij op zoek naar een goede sourcing partner voor sales professionals om je bedrijf te laten groeien en meer te verkopen? Geef mij eens een belletje. Ik bekijk graag wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Categorieën:
Blog