7 redenen waarom klanten niet meer bij je kopen - EGHT

7 redenen waarom klanten niet (meer) bij je kopen en wat je eraan kan doen

7 redenen waarom klanten niet meer bij je kopen - EGHT

Heb je soms het gevoel dat je alles in je business stopt, maar dat je er niet de gewenste resultaten uit haalt?

Frustrerend, vooral als je niet kan inschatten waarom klanten niet (meer) bij je kopen.

Herkenbaar? Niet getreurd! Geen nood! Hieronder ontdek je 7 veelvoorkomende redenen waarom klanten niet bij je kopen.

Zo kan je er meteen wat aan doen!

Waarom kopen klanten niet (meer) bij je bedrijf?

1. Je kent je klanten niet

Het eerste wat je als bedrijf moet doen om (meer) te verkopen is je klanten kennen, door en door. Je moet een helder, goed afgebakend beeld hebben van wie je ideale doelgroep is en wat hen drijft.

Op die manier kan je producten ontwikkelen die beter aansluiten bij de wensen en behoeften van je klanten, kan je gerichte marketing voeren en kan je betere sales en klantenservice aanbieden.

Hoe beter je de producten, diensten en marketing afstemt op je doelgroep, hoe meer interesse en aankopen je (wellicht) zal krijgen.

2. Je marketing staat niet op punt

In een eerder artikel benadrukte ik het belang van marketing voor sales al. Marketing zorgt voor meer brand awareness, verhoogt de geloofwaardigheid van je bedrijf en het vertrouwen van klanten in je bedrijf.

Bovendien trekt marketing de juiste klanten aan en kwalificeert marketing deze leads ook snel en efficiënt. Als sales dan nog de juiste ondersteuning biedt aan de juiste lead, dan is de formule duidelijk:

Brand awareness + geloofwaardigheid + vertrouwen + de juiste klant + het juiste aanbod = meer verkoop!

DUS: maak werk van je marketing om betere salesresultaten te boeken!

3. Je verkoopt productkenmerken, geen voordelen

De prijs en kenmerken van je producten zijn belangrijk, maar lang niet het enige wat ertoe doet als mensen een aankoop overwegen. Waar kijken klanten vooral naar? De voordelen natuurlijk!

Die voordelen moeten dan ook een centrale plaats krijgen binnen je sales en marketing, anders zullen mensen zich niet interesseren voor je producten en diensten.

Maak voor ieder van je producten en diensten een lijstje met de belangrijkste voordelen en gebruik die in je sales- & marketingcommunicatie.

4. Je weet je klanten niet emotioneel te raken

Mensen geloven maar al te graag dat ze rationele aankoopbeslissingen nemen.

De waarheid is dat 90% van alle aankopen gebaseerd is op emotie: angst, veiligheid, hoop, trots, gevoel van verbondenheid, enz.

Ga daarom zeker na welke emoties er leven bij je doelgroep, zodat je ze centraal kan plaatsen in je sales- en marketingstrategie.

5. Je levert geen “sociaal bewijs”

Mensen zijn vaak sneller geneigd om iets te kopen als ze “sociaal bewijs” of positieve bevestiging zien van anderen. “Reeds 500.000 exemplaren verkocht? Dat moét wel een goed boek zijn!

Er zijn veel vormen van sociaal bewijs en veel manieren om dit in je voordeel te gebruiken, maar er is er één die ik zeker wil benadrukken: de testimonial.

Een testimonial is een positieve ervaring of aanbeveling die je krijgt van tevreden klanten en – mét toestemming! – op je website, webpagina’s, sociale media of in je e-mails plaatst.

Probeer dan ook testimonials te krijgen van tevreden klanten. Maak het hen – bijvoorbeeld via een formulier met wat vragen – zo makkelijk mogelijk om kort enkele zinnen uit te schrijven voor op je website of deel een stappenplan met link voor een snelle Google-, Facebook- of LinkedIn-review.

6. Je geeft je klanten geen reden om NU te kopen

Mensen mogen je producten en diensten nog zo interessant vinden; als je ze geen reden geeft om nu een aankoop te doen, dan doen ze dat misschien wel helemaal niet!

Ga na wanneer mensen sneller geneigd zijn om je producten te kopen en speel hier op in of geef ze een reden om NU te kopen, bijvoorbeeld een promotie, speciaal evenement of tijdelijk aanbod.

7. Je geeft te snel op

Verkoop je niets tijdens je eerste salesgesprek met een prospect? Laat de moed niet zakken. Bij sales is doorzetting cruciaal. Te snel opgeven is kansen laten liggen.

Vergelijk het met een huwelijksaanzoek. Niemand zal met jou in het huwelijksbootje stappen als je een aanzoek doet bij de eerste ontmoeting, toch?

Je moet eerst vertrouwen zien te winnen, en dat kost tijd. Ik zeg hier niet dat je een stalker moet worden, maar denk een goede strategie uit om je prospects op te volgen.

Stippel uit wanneer je de prospects (opnieuw) contacteert, op welke manier en wat je tegen hen zal zeggen.

Kan jij een EGHTe salesboost gebruiken?

Vond je deze 7 redenen waarom klanten niet bij je kopen interessant? Alvast bedankt om dit te delen via jouw sociale netwerk.

Ben jij op zoek naar salesadvies en -ondersteuning om je bedrijf EGHT te laten groeien en meer te verkopen? Onze salesconsultants zorgen voor betere cijfers, een heldere visie en praktische ondersteuning.

Interesse? Neem vrijblijvend contact op. Ik bekijk graag wat wij voor elkaar kunnen betekenen:

Categorieën:
Blog