Het belang van marketing voor sales

[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]Het belang van marketing voor sales - EGHT

In een ideale wereld gaan marketing en sales hand in hand. Marketing zorgt daarbij voor leads en prospects. Sales volgt leads op en verkoopt.

Maar we leven niet in een ideale wereld… en het belang van (goede!) marketing voor sales wordt vaak onderschat, terwijl ze beide even cruciaal zijn voor het succes van je bedrijf.

In dit artikel ontdek je waarom marketing onmisbaar is om je bedrijf te laten groeien en je sales te schalen of te verbeteren.

Het belang van goede marketing voor sales

1. Marketing zorgt voor brand awareness

Marketing is het proces waarmee je je producten en diensten introduceert en promoot bij potentiële klanten. Je mag de beste producten en diensten ter wereld hebben, zonder marketing zal niemand ze kennen en – sterker nog – zal niemand je bedrijf kennen.

Eén van de grootste verdiensten van marketing voor sales is dan ook dat marketing ervoor zorgt dat mensen van je producten, diensten en bedrijf gehoord hebben. Dat je top-of-mind bent als ze een aankoop overwegen. Marketing zorgt voor broodnodige brand awareness!

2. Marketing positioneert en differentieert

Marketing brengt het unieke karakter van je bedrijf – denk bijvoorbeeld aan prijszetting, kwaliteit, dienstverlening – naar boven en communiceert jouw propositie helder naar je doelpubliek via branding en marketingcommunicatie.

Kortom: marketing communiceert je merkidentiteit, positioneert je bedrijf ten opzichte van je concurrenten en geeft je doelpubliek én je salesteam redenen en motivaties om voor jou te kiezen en niet voor de competitie.

3. Marketing trekt de juiste klanten op het juiste moment aan

In het ideale geval stellen marketing en sales samen ‘buyer personas’ op, dat zijn klantprofielen van ideale of typische klanten met informatie over hun demografie, eigenschappen, problemen, vragen en motivaties.

Marketing stemt de branding en de communicatie van je bedrijf af op die doelgroepen en trekt de juiste klanten of ‘buyer personas’ op het juiste moment aan via relevante en nuttige content.

Zo krijg je meer en vooral ook de juiste bezoekers, leads en klanten op je blog of website, met meer interesse en meer verkoop tot gevolg.

4. Marketing kwalificeert

Marketing zal niet alleen potentiële klanten aantrekken voor je bedrijf, maar ze ook binden aan je bedrijf met e-mailmarketing, Calls-To-Action, lead magnets zoals e-books en formulieren. Kortom: je marketeers bieden klanten iets waardevols in ruil voor hun gegevens.

Dankzij die gegevens kan je bedrijf deze leads beter kwalificeren: uitmaken of ze potentïele klanten zijn voor je bedrijf en in welke van je producten en diensten ze geïnteresseerd zouden kunnen zijn.

Op die manier komen sales teams pas aan bod als er echte interesse is bij potentiële klanten en kan sales klanten gerichter informeren, helpen en een aantrekkelijk aanbod op maat van hun problemen, doelen en situatie aanbieden.

5. Marketing verbetert de efficiëntie van je salesproces

Zoals gezegd deelt marketing nuttige en relevante informatie waar je doelpubliek naar op zoek is: antwoorden op vragen, oplossingen voor problemen, enz. Dit alles moet natuurlijk gerelateerd zijn aan je bedrijf, producten en diensten.

Op die manier trek je als bedrijf mensen aan via Google en andere kanalen, maar informeer je mensen ook veel beter over je producten en diensten.

Daardoor hoeft je sales team zijn kostbare tijd niet te spenderen aan het beantwoorden van steeds maar weer dezelfde vragen, maar kunnen ze zich focussen op datgene waar ze goed in zijn: leads identificeren, klanten helpen en verkopen.

Bovendien kan marketing de opvolging en kwalificatie van klanten voor een deel automatiseren, bijvoorbeeld via geautomatiseerde mails en segmentatie.

Kortom: marketing verbetert de efficiëntie van je salesproces!

6. Marketing zorgt voor groei

Marketing is belangrijk om de groei van je bedrijf te verzekeren. Bestaande klanten zijn prioriteit, maar het is ook van cruciaal belang om nieuwe klanten te blijven vinden en te schalen.

Een blog, social media posts en e-mailcampagnes zijn niet enkel interessant voor je bestaande klanten, ze spreken ook nieuwe klanten aan. Op die manier verzeker je mee de toekomst van je bedrijf.

7. Marketing zorgt voor meer verkoop

Uiteindelijk komt het allemaal hierop neer…

Marketing zorgt voor meer brand awareness, verhoogt de geloofwaardigheid van je bedrijf en het vertrouwen van klanten in je bedrijf. Bovendien trekt marketing de juiste klanten aan en kwalificeert marketing deze leads ook snel en efficiënt. Als sales dan nog de juiste ondersteuning biedt aan de juiste lead, dan is de formule duidelijk:

Brand awareness + geloofwaardigheid + vertrouwen + de juiste klant + het juiste aanbod = meer verkoop!

Wil jij betere marketing én sales voor je bedrijf?

Vond je dit artikel over het belang van marketing voor sales interessant en heeft het je EGHT geholpen? Alvast bedankt om dit te delen via jouw sociale netwerk.

Wil je betere marketing én sales? Wil je je bedrijf laten groeien? EGHT optimaliseert de marketing en sales voor bedrijfsleiders zoals jij die te veel werken en te weinig ondernemen.

Onze salesconsultants zorgen voor betere cijfers, een heldere visie en praktische ondersteuning zodat jij weer EGHT ondernemer kan zijn. Interesse? Geef mij eens een belletje. Ik bekijk graag wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”center” background_image_as_pattern=”without_pattern” z_index=””][vc_column][button size=”big_large” target=”_self” hover_type=”default” text=”Neem contact op” link=”/contact/”][/vc_column][/vc_row]