8 pijlers om je bedrijf duurzaam te laten groeien

Je bedrijf duurzaam laten groeien? Dat is één van de grootste uitdagingen waar bedrijfsleiders tegenwoordig mee kampen, en misschien wel de allerbelangrijkste.

Hoe dat komt? Er kruipt vaak (te?) veel tijd en aandacht in de zorgen van alledag: administratie, facturatie, offertes, brandjes blussen, vergaderen, delegeren. Noem maar op. Daardoor verliezen veel bedrijfsleiders de langetermijnstrategie van hun business wat uit het oog.

Herkenbaar?

Wil jij je bedrijf duurzaam laten groeien? Dan moet je op lange termijn waarde kunnen creëren met je producten en diensten zonder je middelen verkeerd in te zetten of uit te putten. Hieronder vertel ik je wat de 8 basisvereisten zijn om je bedrijf duurzaam te laten groeien.

Veel succes! The sky is the limit!

8 pijlers om je bedrijf duurzaam te laten groeien

1. Een duidelijk doel en een heldere strategie

Wie ben je? Wat doe je? Waarom? En voor wie? Dat moet van meet af aan duidelijk zijn. Een helder afgebakende, unieke missie en visie zijn de leidraad voor al wat je doet: van recruitment en klantenservice tot productontwikkeling en sales.

Een afgebakend doel, een “Unique Selling Point” zorgt voor groei en winst. Het biedt je business de focus en de innovatie die je zo hard nodig hebt, onderscheidt je bedrijf van de concurrentie en bindt je klanten, werknemers en partners aan je bedrijf.

Baken je doel dus goed af, maar evalueer ook voortdurend of het nog actueel is en of je bedrijf dat doel goed dient. Denk daarbij steeds in termen van waarde voor je klanten. Leg je doel en strategie ook vast in een helder businessplan. Gedachten zijn vluchtig!

2. Een sterk merk

Als je je bedrijf schaalbaar wilt maken en wilt laten groeien, dan moet je goed begrijpen hoe belangrijk een sterk merk en een goede band met je klanten zijn. Een sterk merk bindt klanten aan je producten en zorgt ervoor dat ze terug naar jou komen.

Zo’n merk en klantrelaties bouw je natuurlijk niet op één dag uit. Baken je doelpubliek daarom goed af.  Choose wisely. Probeer niet alles te zijn voor iedereen. Denk niche! En denk erom: geen enkel marketingplan kan slechte branding redden.

3. Flexibel leiderschap

Om duurzaam te kunnen blijven groeien moeten ondernemers, managers en bedrijfsleiders ook meegroeien met hun bedrijf, en dat tijdens iedere groeifase. Flexibel leiderschap dus!

Wat heeft een goede leider volgens mij nodig om mee te kunnen groeien met zijn business? Een gezonde dosis introspectie, zelfbewustzijn en een goed strategisch buikgevoel, en dat zowel voor de korte als de lange termijn.

Sta open voor groei en verandering, wees flexibel en wees bij de pinken. Zo kan je op lange termijn waarde creëren. Aarzel daarbij niet om te investeren in je eigen kwaliteiten en die van je organisatie. Het is te belangrijk.

4. Financieel inzicht

Als je je cijfers en financiën niet goed monitort, dan kan dit onverwachts je groei beperken of zelfs het bestaan van je bedrijf in het gedrang brengen. Zorg er dan ook voor dat je iedere euro die je binnenkrijgt en uitgeeft kunt verantwoorden en waak over al je financiële stromen en cashflow.

Op die manier weet je welke investeringen wel en niet haalbaar zijn, of je qua omzet en inkomsten écht vooruitgang boekt en of je voldoende buffer hebt om onvoorziene omstandigheden of onverwachte kosten de baas te kunnen.

5. Een getalenteerd team

Goede mensen zijn belangrijk. Om duurzaam te kunnen blijven groeien moet je niet alleen de juiste mensen aantrekken voor de juiste functies, maar ook maatregelen nemen om die talenten te behouden!

Investeer daarom in je team, motiveer hen en biedt hen voldoende mogelijkheden om te groeien en zichzelf te ontwikkelen. Zorg ervoor dat ze met plezier naar hun werk gaan. Dat is niet alleen goed voor hen, maar ook voor je business! Meer drive, betere resultaten én mensen die blijven!

6. Betrouwbare partners en samenwerkingen

Als je weinig budget en veel ambitie hebt dan kan het heel verleidelijk zijn om alles zelf te willen doen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar besef wel dat te veel hooi op je vork nemen – vooral wanneer je de kennis of ervaring niet hebt – meer kwaad dan goed kan doen.

Zonde. Want tegenwoordig is het makkelijker dan ooit om getalenteerde experts te vinden tegen competitieve tarieven, en dat voor verschillende vakgebieden: van sales, financiën en juridische zaken tot administratie. Voor sales kan je natuurlijk altijd bij EGHT terecht. 😉 Ik zeg het maar.

Is project sourcing nieuw voor je? Dan hoef je natuurlijk niet meteen all the way te gaan. Je kunt ook starten met kleine investeringen op kleine projecten bijvoorbeeld. Vergeet niet dat experts vaak ook meer en beter werk leveren in minder tijd.

Het komt daarbij vooral neer op exact weten wat je gedaan wilt hebben en welke experts of middelen je wilt inzetten voor welke doelen.

7. Klanten die terugkeren

Nieuwe klanten aantrekken is een noodzaak voor iedere organisatie, maar het kost vaak meer dan meer verkopen aan bestaande klanten. Trek dus zeker klanten aan, maar verlies je bestaande klanten niet uit het oog en leg ze voldoende in de watten!

Terugkerende klanten? Dat begint bij een goede eerste indruk en een vlot eerste contact, en een blijvende goede indruk en vlotte service zolang de klantrelatie goed zit. Vertel mij eens, hou jij je genoeg met bestaande klanten bezig?

8. Schaalbare sales

Unieke producten of diensten en een uniek merk zijn niet genoeg voor duurzame groei. Om je bedrijf op termijn te kunnen schalen moet je ook schaalbare verkoopprocessen hebben.

Een paar klanten binnenhalen is één zaak; verkoopprocessen op poten zetten die steeds opnieuw en opnieuw en op steeds grotere schaal kunnen ingezet worden – mét succes! – iets heel anders.

Een duurzaam verkoopmodel zet dan ook in op schaalbaarheid, maar let op: zo’n model bouwen is vaak een kwestie van veel experimenteren en intensieve research.

Wil jij je bedrijf duurzaam laten groeien?

Vond je dit artikel over duurzame bedrijfsgroei interessant en heeft het je EGHT geholpen? Alvast bedankt om dit te delen via jouw sociale netwerk.

Wil je betere sales? Je bedrijf duurzaam laten groeien? Een verkoopmodel dat schaalbaar is? Geef mij eens een belletje. Ik bekijk graag wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Commentaar post

Your email address will not be published. Required fields are marked *